کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز

بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز-چای دوغزال

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز

ادعاهایی وجود دارند که چای سبز می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون شما کمک کند. یک بررسی در سال 2011 نشان داد که نوشیدن چای سبز غنی شده با کاتچین منجر به کاهش اندکی در کلسترول می‌شود. به طور مشابه، بررسی 11 مطالعه در سال 2013 نشان داد که مصرف روزانه چای سبز می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون افراد کمک کند؛ اما مشخص نیست که آیا این کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز به اندازه کافی قابل توجه بوده است یا خیر. همچنین ادعاهایی مطرح شده‌اند که چای سبز می‌تواند به کاهش وزن و محافظت در برابر سرطان و بیماری آلزایمر کمک کند. با این حال، در این مقاله دیگری از وبسایت «دوغزال» در مورد کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز صحبت می‌کنیم.

تاثیر چای سبز بر کاهش فشار خون و کلسترول خونی

پیش از آن که درباره بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز صبحت کنیم باید بدانید که چای سبز که منشا آن چین است، هم اکنون در سراسر جهان مصرف می‌شود. از آرامش در شب گرفته تا افزایش انرژی، یک فنجان چای سبز گرم می‌تواند اهداف سلامتی زیادی داشته باشد. خواص مفید چای سبز بر کسی پوشیده نیست، اما مطالعات جدیدتر پتانسیل سلامت نوشیدن چای سبز طعم‌دار برای کاهش ریسک خطرات قلبی و عروقی را تایید می‌کنند. دانشمندان با انجام مطالعه‌ای در دانشگاه لیدز و دانشگاه لنکستر، یک ترکیب ضد التهابی در چای سبز به نام EGCG پیدا کردند. این ترکیب قدرتمند ممکن است از تجمع آمیلوئید در شریان‌ها که باعث حمله قلبی و سکته می‌شود جلوگیری کند.

در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز دانشمندان بر این باورند که EGCG می‌تواند در پیشگیری یا درمان آلزایمر نقش اساسی داشته باشد، زیرا همان پلاک‌های آمیلوئیدی که در مغز تشکیل می‌شوند, در بیماری آلزایمر نیز نقش دارند. هدف نهایی, تبدیل این ترکیب به یک برنامه درمانی واقعی برای بیماری است، اما در حال حاضر مشخص نیست که آیا به این واقعیت نزدیک هستیم یا خیر؛ اما این مطالعه  جدیدترین پیشرفت در تاریخ طولانی فواید دمنوش چای سبز است.

درباره بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز-چای دوغزال

به گفته متخصصان دانشگاه‌ هاروارد یک متاآنالیز که در سال 2012 نشان داد کسانی که چای سبز بیشتری می‌نوشیدند، 28 درصد از افرادی که نمی‌نوشیدند، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز را تجربه کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مصرف بیش از حد چای سبز (بیش از 5 فنجان در روز) به دلیل سطوح بالای اگزالات موجود در آن می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز به فلاونوئیدهای و فعالیت آنتی اکسیدانی در این چای نسبت داده می‌شود. با این حال، محققات می‌گویند فلاونوئیدهای موجود در چای سبز احتمالاً آنتی اکسیدان‌های قوی‌تری نسبت به چای سیاه دارند. باید گفت که شناخته شده‌ترین مزیت نوشیدن چای سبز آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌های خاص موجود در چا سبز کاتچین نامیده می‌شوند.

چای طعم‌دار سبز با کاهش کلسترول، یکی دیگر از عوامل کلیدی در سلامت قلب و عروق مرتبط است. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان بخش مهمی از سلامت قلب و عروق است، زیرا اکسیداسیون به تجمع پلاک در شریان‌ها کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از اکسیداسیون LDL که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می‌شود، کمک کنند. کاهش LDL در خط مقدم سلامت قلب و جلوگیری از ایست قلبی یا نارسایی قلبی است.

یکی دیگر از موارد در زمینه درمان و کاهش اثرات بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز این است که این چای نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد، اما حاوی کافئین کافی برای ایجاد حس بیداری است. چای سبز برای بسیاری از مردم می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد تا به کاهش مصرف بیش از حد کافئین و احساس بی‌خوابی مرتبط با قهوه کمک کند. نوشیدن یک فنجان چای سبز در بعد از ظهر ممکن است خوابیدن در اواخر شب را آسان‌تر کند، اما همچنان در کوتاه مدت به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتر داشته باشید.

با توجه به اثرات کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز، این نوع چای می‌تواند‌ یک نوشیدنی عالی برای کسانی است که می‌خواهند مصرف قند خود را کاهش دهند؛ اما فراموش نکنید! هیچ نوشیدنی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات سلامتی را در طولانی مدت حل کند. اثرات سلامتی مرتبط با چای سبز نیز در دراز مدت به رژیم غذایی سالم، ورزش و انتخاب سبک زندگی بستگی دارد.

مصرف مناسب چای سبز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای سلامت قلبی

کاهش بیماری های قلبی و عروقی با چای سبز-چای دوغزال

به گفته محققان، ترکیبی که در چای سبز یافت می‌شود می‌تواند به شکستن پلاک‌هایی که با انسدادهای خطرناک مرتبط هستند، کمک کند. این تحقیق نشان داد که چای سبز می‌تواند پلاک‌های پروتئینی بالقوه خطرناک موجود در رگ‌های خونی را شکسته و حل کند؛ اما قبل از اینکه به سمت کتری بروید! باید بدانید که برای وارد کردن مقادیر مؤثری از ترکیب EGCG به جریان خون باید مقادیر مناسبی از چای سبز را بنوشید.

محققان اکنون به دنبال راه‌های دیگری برای استفاده از EGCG هستند. این راهکارها می‌توانند شامل تغییر ساختار شیمیایی EGCG، آسان‌تر شدن جذب از معده و مقاوم‌تر شدن آن در برابر متابولیسم یا ایجاد روش‌های جدید برای رساندن مولکول به پلاک‌ها (به عنوان مثال از طریق تزریق) باشد. با این کار کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز می‌تواند‌ هدف نهایی باشد.

برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف روزانه پنج تا شش فنجان چای سبز ممکن است فشار خون سیستولیک، کلسترول تام (TC) و چربی بد خون (LDL-C) را کاهش دهد. از آنجایی که چای سبز یک برگ چای بخار پز است و به اندازه چای سیاه یا اولانگ فرآوری نشده، فواید بیشتری برای سلامتی دارد. برگ‌های چای بخار پز شده غلظت بالاتری از EGCG را ارائه می‌دهند. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز به جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌های بدن کمک می‌کنند.

در واقع کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز ثابت شده است، اما آلاینده‌های موجود در چای و دمنوش‌های صنعتی می‌توانند خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی ایجاد کنند؛ بنابراین مهم است که به سراغ محصولات با کیفیت و برندهای شناخته شده بازار بروید تا از کیفیت چای سبز اطمینان حاصل کنید. توصیه می‌کنیم، اگر می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را کاهش دهید، به جای تمرکز بر یک غذا یا نوشیدنی خاص، سبک زندگی سالم، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، سیگار نکشیدن و حفظ وزن سالم را در نظر بگیرید.

کلام آخر

محققان توصیه نمی‌کردند که همه افراد چای سبز بنوشند تا خطر حمله قلبی را کاهش دهند. افرادی که بیشتر در خطر بیماری های قلبی عروقی هستند، بهتر است چای سبز بنوشند. درحقیقت، چای سبز می‌تواند کلید جلوگیری از هزاران مرگ ناشی از سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی باشد. برای این ادعا تحقیقات بیشتری مورد نیاز هستند، اما تاکنون تحقیقات کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی با چای سبز را نشان داده‌اند. برای تهیه چای سبز باکیفیت از برند دوغزال استفاده کنید.

سوالات متداول

  • چگونه مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند؟

یک ترکیب ضد التهابی در چای سبز به نام EGCG وجود دارد که از تجمع آمیلوئید در شریان‌ها که باعث حمله قلبی و سکته می‌شود جلوگیری کند.

  • چه تأثیری دقیقاً ترکیبات شیمیایی چای سبز بر ریسک بیماری‌های قلبی دارند؟

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز به جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌های بدن کمک می‌کنند. درحقیقت، چای سبز عروق را باز می‌کنند.

  • چگونه می‌توان مقدار مناسب چای سبز را در روز مصرف کرد تا سلامت قلبی بهبود یابد؟

مصرف روزانه پنج تا شش فنجان چای سبز ممکن است فشار خون سیستولیک، کلسترول تام (TC) و چربی بد خون (LDL-C) را کاهش دهد.